Historia

Historian bakom Black Friday

Som vid många stora fenomen så är historia olika beroende på vem man frågar. Det sägs att namnet Black Friday myntades av polisen i Philadelphia, men cirka 30 år senare. Grunden till allt detta är att Macys, som är ett av världens största varuhus, hade anordnat en parad på Thanksgiving. Året var 1924 och Resultatet av den lyckade paraden var att flera handlade dagen efter. Alltså på fredagen eftersom Thanksgiving infaller fjärde torsdagen i November. Flera handlare och städer runt om i USA tog efter och snart hade en ny shoppingdag fötts.

Dagen Black Friday har med andra ord funnits i snart 100 år, men inte under just det namnet. Men varför valdes just ordet Black Friday av poliserna i Philly under 1960-talet? Eftersom att det blev kaotiskt när alla skulle ut på gator och torg för att få tag på de bästa erbjudanden. Svart symboliserar ofta det onda och en inte alltför överdriven gissning är att det kunde gå rätt hett till när polisen skulle försöka hålla koll på alla människor som letade de bästa klippen.

Att sammankoppla en glädjens shoppingdag med något negativt låter inte alls bra. Därför har handlarna försökt att “skriva om” historian genom att ge ordet Black en annan innebörd. I gammal bokföring så skrevs förlustsiffror med rött och vinstsiffror i svart. Alla vill såklart vända minus till plus, och Black Friday var dagen då detta skulle ske. Den sista månaden som är kvar av året är dessutom en av de mest köpstarka på hela året eftersom julen hägrar en månad efter Black Friday. Att se dagen som ett startskott för julhandeln är en naturlig tanke. Inte minst då många väljer att passa på att handla julklappar till reapriser.

Allt eftersom onlinehandeln tagit större utrymme så har de kaosartade scenerna avtagit. Det går dock att se långa köer hos Elgiganten och andra omtyckta butiker som satsar hårt på just den här dagen.

Utveckling i Sverige

Även fast det låter att Black Friday funnits under lång tid så är dagen relativt färsk i Sverige. Så nyligen som 2013 smygstartade rean. Sedan dess har rekorden slagit år efter år. Först 2015 skulle vi vilja säga att Black Friday blev “riktig” dag med utbreda reor både ute i butikerna och online på internet. Året därpå (2016) så var det lätträknade återförsäljare utav de större som stod utanför. Förra året kändes det som hypen tog ett stort steg då vi upplevde att utrymmet i media ökade lavinartat och resulterade i den största svenska Black Friday rean någonsin.

För tillfället känns det som om årets största rea är här för att stanna. Speciellt då det handlar om e-handel och utbudet som följer med allt fler återförsäljare, som slåss om att få just oss att handla hos dem.

Black Week utökar rean

Allt eftersom historier skriv så tillkommer nya delar. Den senaste är att rean som brukade vara centraliserad till fredagen nu spridit ut sig till hela veckan. Det självklara namnet har blivit Black Week. Ett sedvanligt upplägg är att erbjuda nya erbjudanden varje dag och avsluta med en jättestor rea på fredagen.

Ju fler butiker som börjar tidigt desto flera är det som vill hacka på trenden. Alla konkurrerar om oss konsumenter och vill naturligtvis bli stället där vi gör våra inköp. Ett tips är att vara vaksam hela veckan om just de tilltänkte varorna kan tänkas reas ut innan Black Friday.